Mijn eerste week als zij-instromer

Mijn eerste week als zij-instromer bestond uit 3 dagen les (met mijn duopartner) en één dag college bij Inholland. De week kan ik in één woord samen vatten als INTENSIEF! Met nieuwe leerlingen, nieuwe collega’s, een nieuw gebouw, een nieuwe studie en nieuwe informatiesystemen zat mijn hoofd aan het einde van de week vol. Maar wat was het geweldig!

De leerlingen

De kennismaking met de leerlingen was het belangrijkste deze week. Onze klas (groep 6) bestaat uit 19 leerlingen. Dat is niet zo veel als ik het vergelijk met mijn mede-studenten en collega’s. Klassen met 30 leerlingen of meer zijn geen uitzondering meer. Het is wel een klas met een verhaal. 3 Leerlingen zijn gedurende het jaar verhuisd of doorverwezen naar het speciaal onderwijs. De nu resterende 19 leerlingen vormen een dynamisch geheel van persoonlijkheden. Ieder met zijn eigen verhaal en aanpak.

De kennismaking verliep goed. Ze waren enthousiast (Wow! Een Meester!) En waar de ene leerling mij direct aan het testen was, hield de andere zich op de oppervlakte en keek de eerst de kat uit de boom. Na 3 dagen heb ik wel het gevoel dat ze mij accepteren. Maar dat zal de komende weken blijken. Helemaal als ik alleen voor de klas ga staan.

Duopartner

Mijn duopartner is nu al mijn steun en toeverlaat. Het was overweldigend om zonder ervaring voor een klas met 19 kinderen te staan. En zonder haar zou ik lichtelijk in paniek geraakt zijn denk ik. Ze weet met een natuurlijk gemak de kinderen onder controle te houden. En ondertussen weet ik dat dat “gemak” niet iets is wat je zomaar leert of kan. Dat vergt heel veel oefening en ervaring.

Ik kreeg van mijn duopartner alle ruimte om te observeren. Ik heb enkele dagopeningen gedaan, één op één met leerlinge gewerkt, les gegeven en groepsopdrachten begeleid. Dat ging goed, maar er valt nog zo veel te verbeteren. Gelukkig kom ik met de feedback van mijn duopartner steeds een stukje verder. Vanaf volgende week staan voor mij de echte lessen op het programma zoals rekenen en de DaVinci methode.

Collega’s

Naast leuke collega’s viel mij vooral de collegialiteit op. Ik ben enorm warm ontvangen en voel mij direct thuis. Maar wat mij vooral opviel gebeurde op de donderdag. De leraar van groep 8 was ziek. Daarom moest de juf van groep 1 deze klas hals over kop overnemen. Om 8 uur ‘s-ochtends stonden er al 3 collega’s om haar bureau om haar op weg te helpen. En om haar te ondersteunen op alle mogelijke manieren. Ik kon helaas alleen nog thee zetten voor haar zetten en zo mijn steentje bijdragen. De warmte en collegialiteit die mij die ochtend opviel heb ik in het zakenleven niet eerder gezien. Geen eigen straatjes of eigen belangen. Nee, een gezamenlijk belang en elkaar daarbij ondersteunen. Ik was er echt van onder de indruk.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Werkdruk en Informatiesystemen (ICT)

Werkdruk en de informatiesystemen. Ik denk dat beiden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar ik wil daar nu nog niet over uitwijden. Ik heb al genoeg gezien om meerdere blogs te vullen. ik vind het alleen nog te vroeg om al een mening te geven over iets dat zo cruciaal is in het huidige basisonderwijs. Daarvoor wil ik langer meelopen en weten wat er anders zou kunnen en of dat ook zou kunnen. Maar binnenkort zal ik het zeker hebben over WIFI-netwerken die al weken niet toereikend zijn en cijfers 3 keer overschrijven.

Geluk?

Ik ben er deze week ook achter gekomen dat ik enorm geluk heb met de school (Het Mozaiek – Voordijkshoorn) waar ik zij-instromer ben geworden. Ik word aan alle kanten ondersteund en voel mij geaccepteerd. Daarnaast nemen ze echt de rust en de tijd om mij in te werken (al hebben we daar maar 3 weken voor)

Dit geldt namelijk niet voor elke zij-instromer. Dit maak ik op uit verhalen van studiegenoten en artikelen in de krant. Er zijn voldoende zij-instromers die direct aan hun lot worden over gelaten met het de mededeling dat ze best direct zelf een groep kunnen draaien. Kreten als; “je bent nu immers toch in dienst” of “je hebt je assessment toch gehaald” zijn hierbij geen uitzondering. ook is een gebrek aan begeleiding iets wat veel voorkomt. veel zij-instromers moeten daar echt voor knokken.

Omdat wel eens gezegd wordt dat geluk ook af te dwingen heb ik meerdere tips verzameld voor beginnende zij-instromers. Zaken die belangrijk zijn om op te letten en niet in de (al bekende) valkuilen te stappen. Er is niks zo zonde als met volle overtuiging voor het onderwijs te kiezen om vervolgens na een jaar alweer te (moeten) stoppen.

2 Reacties
  1. Mooi verhaal Roel. Wat een stap. Onder de indruk.

  2. Hey Roel!!!!!

    Ik zit nu in 3havo en vanwege ons vakkenpakket moeten we dit jaar al gaan kiezen wat we willen worden.
    Ik wil graag ook naar de pabo toe😊

    Tot snel!!!

    Liefs,
    Je nichtje Janne

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.